Saturday, June 3, 2017

Bertahanlah Kau Ada Tuhan

            Acapkali apabila berlaku sesuatu yang kita tidak ingini, takdir yang akan disalahkan dahulu. Sedangkan kita tahu hakikatnya setiap perkara sudah tertulis buat kita sejak dari azali kecuali dengan izin Allah sesuatu yang mustahil bagi kita dan tidak mustahil bagi Allah akan juga berlaku.

            Apabila bercakap tentang agama, sudah tentu saya tidak mahir tentang itu. Kefahaman tentang takdir dan ketentuan Allah itu secara insaniahnya kita akan ketahui sendiri sebagai hamba Allah yang diciptakan kita untuk mengagungkanNya.

            Kadangkala ada beberapa perkara yang saya rasakan tidak adil bagi seseorang itu untuk menghadapinya. Mengapa begitu? Kenapa tidak begini? Kenapa dia? Kenapa aku?

            Bahayanya apabila kita letak buruk sangka terhadap Allah swt. Apa yang diputuskan Allah pada kalamNya kesemuanya adalah benar. Setiap yang Allah sediakan untuk kita juga benar.

            Jika kita kecewa, jangan letak kekecewaan itu kepada Allah. Apabila kita mengalami kesusahan, jangan letakkan kesusahan itu kepada Allah, mengadulah dan berserahlah kepadaNya. Berdoalah dengan perkataan yang baik-baik. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar dan Maha Mengetahui segalanya.

            Tidak mungkin Allah akan memberikan keburukan setelah kita berdoa tentang kebaikan. Setiap apa yang berlaku, muhasabah diri tentang perkara lalu dan sedang kita lakukan. Kesilapan tetap ada pada kita. Sebaik-baik Pencipta hanyalah Allah.

            Menyedari tentang kekurangan diri, saya menulis tentang ini. Kekecewaan yang saya pendam bertahun lamanya. Saya telah buang perlahan-lahan. Siapa saya untuk menghukum ketentuan Allah? Siapa saya untuk menolak takdir Allah? Terlupa tentang itu, sesungguhnya tiada daya dan kekuatan melainkan dengan izinNya, Maha Suci Allah.

            Bertahanlah dengan ujian Allah. Dia berhak menguji kita. Berdoalah agar hati tidak berbolak balik dan kembali semula  kepada Allah. Tidak sesekali, tidak terlepas sesaatpun Allah merindui doa yang dititip hamba-Nya

            Terima kasih Allah..  Kerana sentiasa memberi peluang untuk saya berada dekat dengan Mu dan berikan saya ilham dan keizinan untuk melukis dan menulis.

            



No comments:

Post a Comment