Friday, June 2, 2017

Doodle Khat

            Pencetus ilham melukis doodle khat ketika saya sedang mencari satu hadiah yang boleh diberikan semasa Majlis Akhir Tahun untuk Persatuan Daerah. Setiap daripada kami perlu membawa hadiah yang berharga RM 30, tidak kisah apa jenis hadiah asalkan ia berharga seperti yang telah ditetapkan.

            Puas saya mencari hadiah yang sesuai, khuatir apa yang saya beri tidak memberikan kepuasan kepada yangmenerima, lalu saya membuat keputusan untuk memberikan salah satu daripada koleksi simpanan doodle yang telah saya lukis.

            Lukisan  doodle itu perlu bersesuaian dan boleh diletakkan sebagai perhiasan, saya perlukan doodle yang sesuai. Malangnya saya tidak menjumpai doodle yang sesuai, kerana doodle yang saya lukis semuanya simpel.

            Seperti biasa, saya akan membuat carian di internet. Masih juga tidak menemukan yang  bersesuaian. Kemudian saya meminta cadangan dari seorang rakan sekerja (menetap di Terengganu) yang juga sedang aktif melukis doodle ketika itu, beliau mencadangkan melukis sesuatu yang lain dari kebiasaan saya lukis.

Beliau menyarankan saya melukis tulisan khat pilihan nama-nama Allah yang bersesuain. Katanya, doodle khat tersebut amat bersesuaian dijadikan hadiah. Pasti ramai yang berebut mahukannya. Aduh! Menulis khat bukan kreativiti saya. Saya tidak mampu.

Saranan tersebut saya sambut. Tulisan nama Allah saya ambil daripada sebuah kad yang mengandungi nama-nama Allah (As maul – Husna). Saya pilih yang mudah untuk saya lukis. Kesilapan sentiasa ada, saya usahakan perlahan-lahan. Alhamdulillah.. Terhasillah doodle khat  untuk saya berikan nanti.


Kadangkala kita kena keluar daripada kepompong kebiasaan untuk lihat yang luar biasa.

No comments:

Post a Comment