Saturday, June 3, 2017

MURAL

           Penggal cuti sekolah yang panjang, saya dan rakan mengambil kesempatan untuk melukis mural sebagai salah satu aktivti menceriakan kelas. Kebiasaannya pada cuti sekolah inilah saya mempunyai peluang yang banyak untuk menyusun dokumen, mengemas kelas, membersihkan tapak tanaman dan melukis mural.

            Saya memilih lukisan yang mudah dan ringkas untuk dilukis pada dinding kelas. Melukis dan mewarna di atas dinding tidak sama seperti melukis dan mewarna di atas kertas. Jika tersilap, wajib teruskan sahaja. Buat sentuhan kecil untuk menidih lukisan yang salah pada dinding.

Ini di antara lukisan mural ringkas yang pernah saya lukis.

          
           Lukisan ini ada makna disebaliknya. Ketika itu, kamera telefon bimbit tidak secanggih pada zaman kini. Ini sahaja gambar yang ada dalam simpanan saya.

            Ini Lukisana mural saya yang pertama. Saya mahu orang lihat bukan hanya sekadar lukisan semata-mata, tetapi mesej yang ingin saya sampaikan. Adaptasi dari kisah-kisah donggeng. Anak angsa hodoh, kura-kura yang berlawan lari dengan arnab, putera katak dan ikan kaloi. 

         Saya tidak pasti berapa ramai yang melihat lukisan ini dengan mata hati, kisahnya saya simpan kecuali ada yang bertanya.

            Anak itik hodoh yang lahirnya tidak diiktiraf bangsa sendiri, membawa diri, menempuh pelbagai dugaan dan akhirnya menjadi pujaan. Begitu juga dengan kisah kura-kura, pada awalnya diejek kerana berjalan lambat dan akhirnya menjadi juara kerana tidak putus asa dan tidak patah semangat dengan ejekan nakal pihak lawan. Manakala kisah ikan kaloi yang menjadi mangsa kepada ketamakan manusia.

            Ada beberapa mesej lain yang saya masukkan ke dalam lukisan tersebut dan lukisan mural saya yang lain.  Perhatikan dan rungkaikan yang tersirat. Setiap manusia mempunyai pelbagai andaian dan tanggapan. Terserah bagaimana mereka mentafsir.



No comments:

Post a Comment