Monday, March 27, 2017

Definisi Doodle

            Doodle adalah sebuah lukisan yang mudah, ringkas dan dilukis tanpa sedar. Kebiasaannya doodle ini dilukis secara rawak dan berulang di atas pelbagai jenis material di antaranya kertas putih bersaiz A4, A3, kanvas, tote bag, pada kulit hadapan buku, gelas, konkrit dan pelbagai jenis medium.

            Saya mencari kefahaman saya mengenai maksud doodle dengan lebih terperinci dan saya temui beberapa info mengenai maksud lukisan yang digambarkan sebagai doodle yang digambarkan melalui perspektif masing-masing.

“Doodles memiliki maksud abstrak  tersendiri hasil dari susunan corak yang terlintas difikiran secara pantas. Lukisan selalunya terdiri daripada landskap, watak komik dan TV, corak geometrik dan organik, atua apa sahaja yang coretan secara cepat dan ringkas. Contoh stereotaip contengan doodle boleh dilihat adalah pada buku para pelajar yang mengelamun atau kehilangan minat di dalam kelas.”  - Sumber dari : www.azhan.co/apakah-maksud-doodle/

Dari mula dapat tugasan ni gua fikir nate beghuk gilo apa doodle ni ya. Apa yang gua nak lukis? Google tengok apa doodle, macam mana rupa ilustrasi doodle. Bila dah tengok contoh yang ada, "kalo cam ni gua dah lukis stail/genre doodle lama dah rupanya!" tegas gua pada diri sendiri.  Hanya tak tahu namanya doodle. Senang saja lukis doodle ni rupanya. Pusing sana, cilok sini, tarik sana dan ulang-ulang balik lukis objek yang sama.”

Doodle Art atau biasa disebut Doodle ini mempunyai ciri, khas dan cara melakukan yang bisa dibilang cukup mudah dilakukan tapi bisa bernilai seni tinggi loh. Sebelum kita akan bahas lebih lanjut lagi, doodle ini juga mempunyai sejarah singkatnya, dan berikut adalah sejarahnya:
Sebuah doodle adalah gambar tidak fokus atau tidak sadar dibuat saat perhatian seseorang jika tidak ditempati. Doodles adalah gambar sederhana yang dapat memiliki makna representasi beton atau mungkin hanya bentuk-bentuk abstrak.”  


Secara kesimpulannya, doodle adalah salah sebuah cabangan seni yang memiliki definasi yang tersendiri. Bergantung kepada pelukis doodle untuk memberi gambaran sama ada doodle yang  dilukis mempuunyai makna atau sebaliknya.

No comments:

Post a Comment