Monday, March 27, 2017

Terima kasih Cikgu!

           Ketika belajar di sekolah menengah, saya mengambil aliran biasa. Walaupun minat kepada seni lukisan saya tidak mengambil subjek tersebut untuk senarai matapelajaran SPM. Minat saya lebih terarah kepada matapelajaran Ekonomi dan Geografi.     

           Pernah tertangkap kerana membantu dua orang rakan membuat logo dan salah satu daripada lukisan itu mendapat tempat kedua, saya di arahkan untuk berjumpa guru pendidikan seni. Memang hati penuh debar ibarat mahu berjumpa dengan guru displin. Saya pasti kesalahan saya adalah sangat besar. Masuk sahaja ke bilik seni, dua lukisan sudah berada di meja guru.

            “Awakkah yang melukis kedua-dua logo ni?” tanya guru seni saya.

            “ Saya. Cikgu,” jawab saya 

            “ Saya tahu lukisan ini dilukis oleh orang yang sama kerana teknik lukisan hampir
               sama. Saya tidak marah awak, saya marah kedua-dua rakan awak kerana menipu
               dalam pertandingan,”

            Lega rasa. Kemudian cikgu  pendidikan seni mengeluarkan sebuah buku seni untuk saya baca dirumah dan dia minta saya untuk kembali semula bertemunya pada esok hari. Esoknya saya bertemu cikgu seni untuk memulangkan buku. Saya tidak membaca sebenarnya, tetapi saya membelek setiap lukisan di dalam buku tersebut. Ia sangat mengasyikkan. Baru saya tahu lukisan bukan sekadar coretan atau loretan di atas kertas, tetapi ilmu seni ini sangat luas dan banyak cabnagannya.

            Cikgu seni saya adalah orang pertama yang mengesan bakat saya untuk diketengahkan. Sudah namanya pun cikgu seni yang mengajar pendidikan seni, memanglah dia orang pertama yang mampu mengesan bakat melukis saya. (Ketawa sambil menutup mulut). Dia syorkan saya untuk mendaftar kelas pendidikan seni dan mengambil subjek lukisan untuk SPM, dan ini bermaksud ayah terpaksa menambah bayaran untuk kertas peperiksaan saya.

            Masih saya ingat lagi, saya bersama seorang rakan (terlupa pula siapa) datang ke bilik guru untuk bertemu guru kelas. Masihkuat ingatan yang saya meminta kepada guru kelas untuk dibenarkan membayar yuran secara perperingkat kerana ketika itu, 4 orang adik beradik saya sedang belajar, adik yang kedua bakal mengambil PMR. Manakala yang ketiga di darjah 6.
         
           Adik saya yang menduduki peperiksaan PMR pada tahun yang sama saya menggambil SPM sedang belajar di asrama. Kasihan saya kepada ayah, kerana kewangan kami agak terhad ketika itu, walaupun ayah bekerja di sektor kerajaan tetapi ayah menampung perbelanjaan kami semua dan emak saya seorang surirumah sepenuh masa.

            Berbalik kepada cerita kelas pendidikan seni, akhirnya saya mendaftar dan menambah matapelajaran pendidikan seni untuk peperiksaan SPM setelah diberi motivasi dan kata-kata semangat yang tinggi. Hasil ke kelas pendidikan seni, lukisan saya sentiasa berada di papan kenyataan bilik seni, dan paling hebat bagi saya, apabila lukisan batik kumpulan saya di pamerkan di ruang kantin sekolah.


            Saya ingatkan berada di kelas pendidikan seni hanya melukis dan membuat kraftangan. Tetapi tidak semudah itu, saya terpaksa juga membaca dan menghafal seperti matapelajaran yang lain. Perlu hafal jenis-jenis warna (asas, sekunder dan tertier), jenis-jenis garisan dan lain-lain lagi (pengunaan perkataan lain-lain lagi ini sebab saya terlupa lansung apa lagi yang saya belajar Haha...) 

Terima kasih cikgu Lina, kerana memilih saya berada di dalam kelas cikgu ketika itu.

No comments:

Post a Comment