Monday, March 27, 2017

Temuduga sebagai pelukis animasi

            Pada tahun 2010 hingga 2012, saya bekerja di dalam bidang animasi. Nasib saya sedikit baik apabila saya ditawarkan bekerja sebagai JUNIOR COMPUTER EDITOR di Syarikat Fine Animation (M) Sendirian Berhad  anak syarikat kepada EUROFINE (M) Sendirian Berhad.

            Seingat saya semasa temuduga dijalankan, soalan pertama yang ditanya oleh pegawai penemuduga  seperti ini,

 “ Awak boleh melukis ? ”

“  Adakah awak minat melukis ? ”

            Untuk berpotensi untuk mendapatkan pekerjaan tersebut , saya menjawab “ Ya,” bagi kedua-dua soalan dengan penuh yakin. Persediaan saya ketika hadir temuduga dengan membawa lukisan yang dilukis pada malam sebelum hari kejadian (temuduga).
           
                      




Saya merasakan teknik lukisan saya sangat ‘bersepai’. Hahaha...Ini di antaranya lukisan yang masih dalam simpanan saya. Seram sejuk juga untuk saya menunjukkan hasil kecil ini. Pegawai penemuduga kemudiannya meminta saya melukis beberapa karektor memek muka secara lansung di atas kertas yang telah disediakan. Menggeletar jugalah ketika itu. Usai melukis, saya tunggu juga respon pegawai ini untuk menilai. Senyap. Cuma ucapan "terima kasih" dan "kami akan menghubungi anda jika anda berjaya". Itu sahaja.


            Selang beberapa hari, saya menerima panggilan dan diminta hadir untuk melaporkan diri. Maka bermulalah episod hidup saya bekerja di dalam dunia animasi. Sudah terbayang bermacam-macam perkara dalam fikiran. 

No comments:

Post a Comment