Monday, March 27, 2017

Doddle pertama

Sewaktu saya sedang berkursus di Pulau Tioman sekitar tahun 2010.  Satu slot ini membuatkan saya terasa mengantuk yang keterlaluan. Rakan disebelah  kerap menegur kerana saya sering terlelap. Isi di dalam buku catatan tidak dapat dibaca akibat tulisan seperti cacing kerawit kepanasan, berpintal-pintal hurufnya.  Kemudian  saya cuba melukis, bentuk pertama saya lukis adalah “hati”  dan  tidak sengaja menghasilkan  sebuah lukisan yang boleh saya anggap agak comel (masuk bakul dan angkat sendiri. Hahaha..)

Ilham melukis lukisan ini (seperti di bawah) setelah menonton sebuah rancangan dokumentari disalah sebuah televisyen tempatan yang menampilkan pelukis-pelukis graftiti tempatan.  Uniknya mereka ini melukis tanpa menggunakan pensil dan mereka melukis menggunakan “spray” dengan pelbagai warna yang menarik.

Haa... Lukisan ini dihasilkan oleh saya dengan 100 % idea sendiri,  lukisan saya agak sedikit celaru dengan ada lebah dan burung (kalau dilihat kepada lukisan tersebut seakan ayam, tetapi bukan sebenarnya.) Asalnya konsep ini saya mahu buat seperti ala-ala islamik sedikit tetapi hasilnya seperti aneh sedikit.

Kemudian dengan rasa rendah hati, saya berkongsi hasil karya kecil ini di dalam Muka Buku (Facebook) dan tidak menyangka yang lukisan ini mendapat respon dan komentar yang baik dari rakan-rakan Muka Buku.


            Pada salah sebuah komen tersebut ditulis berkenaan lukisan doodles, maka dengan rasminya pada hari tersebut baru saya ketahui tentang lukisan doodles ini.

Ilham datang dari Pulau Tioman

No comments:

Post a Comment