Monday, March 27, 2017

Jatuh Hati Kepada Dunia Animasi

“Akan memikul tiada berbahu, akan menjunjung kepala kuncung”
Tidak berupaya mengerjakan sesuatu pekerjaan kerana tiada kemahiran atau kemampuan – Peribahasa Melayu.

            Pepatah itu ibarat keadaan saya ketika mula bekerja sebagai pelukis animasi. Banyak yang tidak tahu dari tahu,bahkan saya juga tidak ada ilmu atau kemahiran teknik melukis animasi.

            Jawatan sebagai Junior Computer Editor, tugas saya lebih ke arah mewarnakan watak-watak animasi. Kedengaran seperti agak mudah. Saya wajib berpandukan “storyboard”,dan  menjaga “kontiniti” jalan cerita untuk memastikan warna pada watak animasi tidak berlaku kesilapan seperti pakaiannya dan warna kulit.

            Watak-watak utama dan sampingan serta latar belakang,hampir kesemuanya dihasilkan dengan menggunakan lukisan tangan. Lukisan animasi yang dilukis oleh aminator pula dipanggil sebagai 2D 
(2 Dimensi). – berkenaan 2D ini akan diterangkan pada entri yang akan datang. In Shaa Allah..

            Saya juga diberi latihan amali dan praktikal selama seminggu untuk menambahkan lagi ilmu pengetahuan mengenai dunia animasi dengan lebih baik, antara latihan yang diberikan adalah seperti pengenalan animasi, teknik garisan,jalinan, ton warna, gaya tubuh dan emosi. Amali dan praktikal saya tidak seluas pelukis animasi yang baharu, mereka akan didedahkan dengan lebih banyak teknik.

            Siri animasi yang pernah saya terlibat pembikinannya seperti siri Alif, siri Kenyalang, siri Abang Sidi, manakala pembabitan terbesar saya dalam animasi adalah filem PUTIH. 

Cuba cari yang mana satu saya?

No comments:

Post a Comment