Friday, May 5, 2017

Kisah Silam Yang Bukan Untuk Dikenang

Hari ini barulah saya dapat duduk lama di kelas Pendidikan Khas, berbual lama juga dengan seorang pelajar baharu yang masuk ke sekolah tahun ini.

Dahulu Aiman adalah bekas pelajar tahfiz sebelum dimasukkan ke dalam Kelas Pendidikan Khas. Ketika berada di sekolah tahfiz, Aiman pernah dipukul dan boleh juga dikategorikan sebagai kes dera (kecederaan pada anggota badan) akibat kegagalan menghafaz surah-surah Al-Quran. Akibat daripada kejadian tersebut, keluarga Aiman membuat laporan polis dan ustaz tersebut telah disoal siasat.

Persoalannya saya di sini ialah, adakah melalui penderaan fizikal dan kekerasan  dilakukan untuk melahirkkan seorang tahfiz?
  • Aiman mengalami trauma yang teruk seperti,
  • Aiman sangat takutkan benda-benda tajam seperti gunting dan pisau. Aiman akan bertindak menyorokkan benda ini.
  • Apabila kita menyoalnya secara berterusan, Aiman akan bertindak menutup kedua-dua belah telinganya dan membuat bising. Aiman akan menjadi sangat agresif dan memberikan respon yang sangat negatif  apabila arahan diberikan di bawah kemampuan dia.

Pelajar seperti Aiman ini, biasanya dilihat sebagai seorang yang normal.

          Masyarakat Malaysia amnya, tidak ramai yang mengetahui hal-hal  berkaitan OKU ini. Mereka biasanya melihat kategori OKU ini adalah seperti individu yang mempunyai kecatatan fizikal yang hanya boleh dilihat oleh mereka sendiri.

         Seharusnya mereka perlu peka, mengetahui dan memahami akan golongan Orang Kelainan Upaya ini,  supaya tidak berlaku insiden- insiden yang tidak seharusnya diterima oleh mereka dan jangan mengganggap golongan istimewa ini semuanya “CACAT”.

Cuba letakkan diri kita ditempat mereka ini.

No comments:

Post a Comment