Monday, May 29, 2017

Bawalah bunga sakura balik!

           Adik akan membawa keluarganya bercuti ke Jepun. Perkara pertama yang saya minta ialah meminta dia membawa balik beberapa kuntum bunga sakura untuk saya buat sebagai penanda buku. Tidak dapat ke sana, memiliki bunga dari Negara tersebut sudah memadai bagi saya.

            Adik saya kata, bunga sakura apabila jatuh ke bumi akan berkecai. Cuma dua kuntum sahaja yang dibawa balik untuk saya sebagai hadiah dari sana. Sepanjang dia menceritakan keadaan negara matahari terbit itu, sudah mengkagumkan saya. Mereka di sana sangat ramah dan berdisplin serta sangat menghargai tetamu. 

            Misteri juga menyelubungi mereka semasa menetap disalah sebuah rumah penginapan di Jepun, yakin dengan perlindungan daripada Allah, keadaan itu hanya berlaku pada hari pertama mereka disana. Hari kedua dan seterusnya tidur mereka tidak digangu.

            Cantiknya negara Jepun bukan sahaja pada teknologi dan infrastruturnya sahaja, keindahan pada budi bahasa dan kecantikan semulajadi apabila musim tiba musim bunga menambah daya tarikan kepada negara matahari terbit itu. Di sana, apabila bunga sakura berkembang, mereka mengadakan pesta seperti berkelah bersama-sama ahli keluarga dan hiburan di sana.

            Ternyata keadaan itu sangat menyeronokkan.


            Saya pun ada mencuba untuk melukis gambar bunga sakura. Entah jadi, entahkan tidak. Sipi-sipi serupa bunga sakura pun kira okeylah. Haha...


No comments:

Post a Comment