Monday, May 29, 2017

Itew Nak Jaws

           Pada tahun pertama saya bekerja bersama anak-anak istimewa, kami telah merancang satu program Ziarah rumah ke rumah murid semasa bulan Syawal. Ia bertujuan memberikan pendedahan murid kepada masyarakat dan pembelajaran dan pengajaran dari segi tingkah laku iaitu adab ketika berkunjung ke rumah orang.

            Kami dan guru mengambil peluang pada bulan Ramadhan untuk mengajar mereka Marhaban. Pada awalnya kami memang menghadapi sedikit masalah, tetapi itu bukan halangan untuk murid-murid belajar. Walaupun sedikit sahaja bacaan marhaban itu mereka dapat ikuti, itu sudah cukup memadai.

            Kami juga mengajar murid adab memasuki, ketika berada di dalam rumah dan pulang dari rumah yang dikunjungi, dari seawal memberi salam, ketika mengambil dan makan juga setelah menerima “duit raya”

            Mungkin kerana pertama kali di adakan Program Ziarah dan Marbahan Pendidikan Khas, mereka (murid) sangat teruja. Mana tidaknya, mereka keluar berjalan ke rumah rakan-rakan sekelas. Setiap rumah yang kami kunjungi bukan sedikit juadaha disediakan, pelbagai jenis makanan dihidangkan kepada kami. Walaupun ada dikalangan murid mempunayai latar keluarga yang tidak mempunyai pendapatan yang tetap, mereka tetap menyediakan.

            Sedang saya sibuk mengagihkan juadah kepada murid-murid yang lain, ada seorang murid ini yang duduk berhadapan dengan saya (oleh kerana murid ini sangat aktif, maka dia diletakkan di bawah penjagaan saya) dia meminta sesuatu kepada saya.

            “Ek-U... Ite nak Jaws,” 
           
            Saya minta dia tunggu sebentar.

“ Ek.. UUU.. Ite nak Jawslah,”

           Ketika itu saya sedang menguruskan murid lain dahuluyang duduk  agak jauh dari saya. Oleh kerana dia tidak sabar dan sabar saya pula menipis, saya pun berkata.

“Kalau awak nak Jaws pergi laut sana, sini tak ada Jaws,”
Terkebil-kebil dia bila saya suruh dia ke laut. Lalu dia tunjukkan saya apa yang dia 
mahu, yang dia minta pula bukanlah jauh mana. Betul-betul depan mata dia. 

“Allah.. Awak ini, cakaplah nak cili sos,”

“Ite dah akap adi,”


Yang paling menguji kesabaran saya, Tuan rumah sudah sediakan sos yang dimasukkan ke dalam mangkuk kecil, mudah untuk murid-murid ambil sendiri. Dia boleh pula jerit-jerit depan sos tu. Aduh!! Anakku sayang.. 

No comments:

Post a Comment