Monday, May 29, 2017

Dia tanya, sedih-sedih itu macamana?

          Pagi ini kami bermain permainan badminton, sudah lama juga saya tidak memegang raket badminton. Baru beberapa minit bermain saya sudah keletihan dan berpeluh-peluh. Tidak sangka ada dikalangan mereka punya pukulan sampai ada yang tidak mampu saya sambut dan balas semula.

            Usai tamat waktu senaman, kami masuk ke kelas seperti biasa untuk waktu matapelajaran yang lain pula. Setibanya di kelas, Hanis mengadu kepada saya, bulu tangkisnya tersangut di bumbung pakir kereta semasa bermain bersama Yani.

            Saya beritahukan kepadanya, ia tidak apa-apa dan bulu tangkis tersebut akan jatuh sendiri apabila angin kuat meniupnya nanti. Untuk meyakinkan lagi saya kata begini,

“Awak jangan sedih-sedih, nanti kita boleh dapatkan semula. Sekiranya kalau tidak dapat semula pun tidak mengapa. Lagipun bukan awak dan Yani sengaja.”

Dia bertanya kembali.

“Sedih-sedih itu macamana cikgu?”

Saya jelaskan.

“Sedih-sedih itu antara awak mahu menangis dengan tidak mahu menangis,”

Dia berkata.

“Saya tidak rasa mahu menangis, cikgu,”
***
            Lukisan juga melahirkan perasaan, bergantung kepada pelukis yang menzahirkan ke atasnya. Kadangkala perasaan dihamparkan melalui lukisan, adakalnya pula sekadar melukis sekadar untuk suka-suka, tetapi kedua-dua keadaan ini akan tetap melahirkan satu rasa kepada yang melihat.


            Perasaan lukisan tidak akan sama seperti yang dilihat oleh penonton, ada sekadar melihat ia cantik, ada yang memahami maksud yang tersirat, ada juga yang melihat jauh pemikirannya daripada pelukis yang melukis. Persamaan perasaan itu tidak selalunya sama. 
Dia Maha Pemberi Ilham

No comments:

Post a Comment