Pagi ini kami bermain
permainan badminton, sudah lama juga saya tidak memegang raket badminton. Baru
beberapa minit bermain saya sudah keletihan dan berpeluh-peluh. Tidak sangka
ada dikalangan mereka punya pukulan sampai ada yang tidak mampu saya sambut dan
balas semula.
Usai tamat waktu senaman, kami masuk ke kelas seperti
biasa untuk waktu matapelajaran yang lain pula. Setibanya di kelas, Hanis
mengadu kepada saya, bulu tangkisnya tersangut di bumbung pakir kereta semasa
bermain bersama Yani.
Saya beritahukan kepadanya, ia tidak apa-apa dan bulu
tangkis tersebut akan jatuh sendiri apabila angin kuat meniupnya nanti. Untuk
meyakinkan lagi saya kata begini,
“Awak jangan sedih-sedih,
nanti kita boleh dapatkan semula. Sekiranya kalau tidak dapat semula pun tidak
mengapa. Lagipun bukan awak dan Yani sengaja.”
Dia bertanya kembali.
“Sedih-sedih itu macamana
cikgu?”
Saya jelaskan.
“Sedih-sedih itu antara awak
mahu menangis dengan tidak mahu menangis,”
Dia berkata.
“Saya tidak rasa mahu
menangis, cikgu,”
***
Lukisan
juga melahirkan perasaan, bergantung kepada pelukis yang menzahirkan ke
atasnya. Kadangkala perasaan dihamparkan melalui lukisan, adakalnya pula
sekadar melukis sekadar untuk suka-suka, tetapi kedua-dua keadaan ini akan
tetap melahirkan satu rasa kepada yang melihat.
Perasaan lukisan tidak akan sama seperti yang dilihat
oleh penonton, ada sekadar melihat ia cantik, ada yang memahami maksud yang
tersirat, ada juga yang melihat jauh pemikirannya daripada pelukis yang
melukis. Persamaan perasaan itu tidak selalunya sama.
Dia Maha Pemberi Ilham |
No comments:
Post a Comment