Sunday, May 28, 2017

MEMBUKA PERNIAGAAN SENDIRI

           Tahun 2011 saya nekad mahu membuka perniagaan bersama rakan saya. Saya mengeluarkan modal sendiri, mankala rakan saya melalui pinjaman peribadi. Kami bercadang untuk membuka sebuah butik dan di dalam butik tersebut kami juga menjual barang-barang yang lain.

            Dari hal pendaftaran sehinggalah penjualan kami menguruskan bersama-sama. Sebenarnya proses penubuhan perniagaan bersama rakan bukanlah mudah. Apatah lagi dalam hal pengurusan kewangan, pembekal dan  penjualan, semuanya memerlukan ilmu dan pengalaman serta kesepakatan yang tinggi.


            Oleh kerana terlalu banyak campur tangan dari faktor luar dan dalaman, perniagaan saya sempat bertahan sehingga 3 bulan. Kesilapan paling utama, saya meletakkan kepercayaan sepenuhya kepada rakan perniagaan dan saya tidak mempunyai ilmu serta kurang bertanyakan dan belajar pengalaman dari mereka yang telah lama berkecimpung di dalam perniagaan.

No comments:

Post a Comment