Monday, May 29, 2017

Hidup Ini Perlu Ada Keputusan



            Masih cekal diingatan saya seorang kaunselor berpesan supaya sentiasa mengambil kira hasil yang kita buat walaupun sebesar sengengam tangan. Usaha yang sedikit itu perlu kita anggap sebagai kejayaan jika akhirnya matlamat yang kita mahu itu gagal dipenghujungnya. Gagal sekali tidak bermaksud kita akan gagal selamanya, selagi kita bangkit, berdiri, berjalan dan berlari selepas jatuh, kejayaan akan tetap menghampiri.

            Ketika saya melukis doodle ini, awal-awal lagi saya sudah mahu berputus asa. Pada pandangan saya, ia tidak kelihatan menarik dan bunga yang saya lukis seperti tidak menjadi. Terus jalan dan lukis, mengajar tangan untuk berlatih dan tidak malas, kerah idea agar lukisan ini tidak siap separuh jalan.

Di dalam hidup ini ada satu sahaja keputusan yang kita boleh buat di antara kita mahu atau tidak mahu, kita boleh atau tidak boleh, teruskan atau berhenti. Tidak akan berlaku dua kemahuan dalam satu keputusan. Begitu juga dalam organisasi di mana tempat kita bekerja ataupun berkumpulan. Maka, jadilah orang yang bijak untuk mencapai matlamat tanpa memberi mudarat kepada diri sendiri dan orang disekeliling kita.


Hidup perlu ada keputusan.


No comments:

Post a Comment