Kami fikirkan hanya bertiga
sahaja mengambil inisiatif mencari “duit tepi” kerana masalah syarikat tempat
kami bekerja membayar gaji bulanan, rupa-rupanya beberapa pekerja di syarikat
tersebut juga mengambil inisiatif yang sama untuk menampung perbelanjaan bagi
yang sudah bekeluarga member barangan keperluan untuk sambutan Aidilfitri yang
hampir tiba.
Banyak juga perkara yang saya belajar ketika berniaga di
pasar malam di antaranya ialah jujur kepada pelanggan, tidak memaksa pelanggan
untuk membeli produk kita dan paling penting “air muka” pada wajah kita respon
kepada tindakan pelanggan, bertindak bagaimana menutur dengan sopan kepada
pelanggan yang “songgeh”nya sangat luar biasa.
Sebagai seorang peniaga baharu seperti saya, semua itu
saya belajar melalui pengalaman sendiri baik dari segi modal, merekod
perbelanjaan, siapa yang paling arif untuk membuat pembelian bahan mentah,
simpanan wang untung dan pembahagian tugasan dengan bantuan dua rakan saya ini.
Perkara yang masih saya ingat mereka menyoal saya begini,
“ Macamana Niza? Ok tak?”
“Bolehlah, penat juga ek.
Balik kerja kena sediakan tempat berniaga,” Jawab saya.
Sambung saya lagi.
“Tapi macam sedih jugalah,
bila ada pelanggan yang paling dan buat muka pada kita,”
Ya, sangat benar. Saya sangat-sangat terasa dengan
kelakuan pelanggan begitu. Seolah-olah kita ini (Orang berniaga) semuanya
seperti ada satu yang mereka labelkan kepada kami. Ya... Saya sangat pasti tentang itu.
“Begitulah kita, bila
berhadapan dengan peniaga lain . Kalau tak mahu beli, jangan palingkan muka
atau buat mimik muka, kita senyum sahaja,”
Senyumkan juga satu sedekah.
Senyum sikit!!
sumber dari internet : Molek sahaja gayanya |
No comments:
Post a Comment