Monday, May 29, 2017

Doodle ke Warna Air

            Saya mencuba kelainan dari melukis doodle kepada lukisan menggunakan warna air,  jatuh hati kepada seni ini semasa pertama kali melihat rupa baharu TVAl-Hijrah pada awal tahun 2017 yang menggunakan “bunga sakura” sebagai lukisan latar.

             Apabila saya membuat carian mengenai lukisan air ini, rupa-rupanya terdapat pelbagai jenis atau teknik lukisan menggunakan cat air, bahkan teknik menghasilkan sesebuah lukisan juga ada perbezaannya.

            Minat saya lebih terarah kepada lukisan bunga menggunakan cat air, pada saya lukisan ini lebih mudah dan senang untuk saya ikut perlahan-lahan. Malah untuk meniru tekniknya juga tidak terlalu sukar.

            Menonton dan membuat carian di Youtube dan google adalah semata-mata untuk mempelajari teknik menghasilkan serta menjadikan ia sebagai satu pembelajaran untuk saya ketahui sebagai satu titik tolak kepada permulaan apa yang saya akan buat.
          
           Latihan berkali-kali, tidak menjejaskan tahap keinginan saya untuk mendapatkan hasil yang lebih menyerupai bentuk bunga dan inilah hasilnya.




             Medium yang digunakan ialah kertas lukisan, berus lukisan (berbentuk tirus dihujung) dan warna air.


            Kesimpulannya, apabila kita mahu melakukan sesuatu, perlu ada kesungguhan dan tidak sesekali berputus asa untuk melakukannya. Sekiranya kita bangkit selepas gagal, kita tidak akan rugi tetapi kita akan peroleh kepuasan dalam mencapat apa jua matlamat walaupun sebesar hujung mata pensel dan itu juga dipanggil KEJAYAAN.

No comments:

Post a Comment