Monday, May 29, 2017

Nilai Lukisan

            

           Saya masukkan lukisan ini di dalam “facebook”, tidak lama selepas itu, saya menerima pesanan melalui WhatsApp daripada salah seorang bekas rakan animasi yang sama-sama bertugas di syarikat lama tempat saya pernah bekerja dahulu.

            Beliau memegang jawatan sebagai “Key Animator” semasa bertugas di syarikat dahulu dan kini beliau bekerja sebagai illustrator dan  menyumbang hasil seninya untuk kulit buku, majalah (kartun) dan karya beliau pernah di intai pasaran antarabangsa.

            Beliau ternampak lukisan doodle saya di “facebook” dan menyarankan kepada saya, lukisan tersebut discan dan dijadikan sebagai merchandise.

“ Kalau pasaran Malaysia boleh cuba di  Creative United semuanya menggunakan online. Daftar percuma dan boleh memulakan dengan membuat pilihan untuk dijadikan produk yang sesuai. (Senarai produk seperti totebag, mug, canvas dan lain-lain telah disediakan di dalam web tersebut)”

“ Kita akan dibayar royalty bergantung kepada hasil yang telah terjual,”

            Beliau memberikan dorongan kepada saya untuk mengembangkan lagi hasil seni ke pasaran yang lebih luas, jika tidak hasil seni akan terperap begitu sahaja. Sayangnya, kebanyakkan hasil seni asal saya, saya tidak simpan dan scan. Cuma beberapa karya kecil saya sahaja yang sempat saya simpan.

            Saya merasakan tidak yakin ditambah pula dengan perasaan malu yang tinggi dan hanya mampu melukis lukisan yang mudah sahaja. Saya  perlu banyak berlatih serta perlu belajar asas seni lukisan untuk menjadikan saya lebih mahir malah mampu melukis dengan lebih baik. Saya perlu berusaha untuk mendaftarkan diri ke kelas seni lukis.

            Setelah saya melihat web tersebut, saya merasakan sangat kerdil dalam cabangan seni ini. Kagum melihat hasil lukisan mereka yang sangat menarik dan cantik sekali. Mulianya Allah member mereka dengan kebolehan tangan dan minda yang bijak untuk melukis dengan cantik sekali. Cemburu.
           
            Sejurus itu, saya membalas pesanan dengan mengatakan kepada beliau, bahawa saya tidak ada kebolehan seperti mereka. Mana mungkin hasil saya mampu menjadi perhatian kepada pembeli. Ini kata beliau,

“ In Shaa Allah, perlahan-lahan. Smeua perkara tidak datang dengan mudah. Kadang-kala perlu berusaha lebih sedikit atau banyak daripada orang lain,”

“ Belek-belek (lihat-lihat) dahulu contoh artis-artis lain di dalam web tersebut, bukan untuk meniru, tetapi untuk melihat dan cari idea apa yang boleh kita buat,”


“Dan perlahan-lahan wujudkan keyakinan diri, asah minat lebih mendalam. Seni ini banyak cabangannya, tidak salah jika kita belajar berdikit-dikit. Kita mahukan kualiti. Bakat kita itu, hadiah dari Allah,  jangan buang masa dan terus-terusan berusaha.”

No comments:

Post a Comment