Monday, May 29, 2017

Lavender Yang TidaK Harum

          Saya tidak dapat mengikuti program kelas ke Langkawi kerana berpindah masuk ke tempat baharu. Oleh kerana program itu telah dirancang pada awal tahun, segala dokumen dan maklumat yang mengikuti program tersebut telah di hantar ke Jabatan Pelajaran Negeri.
            Asalnya bunga ini sekadar latihan untuk murid-murid menggunakan motor halus dan kasar bagi matapelajaran seni. Melatih mereka menggunakan gunting, menggulung dan menampal kertas. Kemudian hadir seorang guru pemulihan masuk ke kelas dan memuji bunga lavender yang dibuat oleh murid-murid. Dia member cadangan bunga tersebut boleh dijual dan dijadikan pendapatan untuk kelas.

            Bagi murid-murid ini, pada permulaanya agak sukar. Banyak bunga lavender yang tidak menjadi. Belum ditambal ada yang sudah terkoyak dan ada yang sudah comot kerana terlebih gam.

            Semasa mereka semua pergi mengikuti program ke Langkawi, saya mengambil kesempatan untuk menyambung semula membuat bunga lavender menggunakan kertas A4 untuk jualan bersempena dengan hari guru yang bakal tiba.


            Perlu ada ketekunan, kegigihan dan kesabaran sepanjang menyiapkan bunga-bunga lavender ini. Kalau tidak ada tiga faktor tersebut, sudah tentu lavender kekal kepada bentuk asal iaitu sehelai kertas A4 sahaja. 


Tutorial Dilukis Oleh Saya. :)

No comments:

Post a Comment