Monday, May 29, 2017

Jenis-Jenis Doodle Yang Saya Tahu

            Carian ‘doodles’ di internet akan menemukan kepelbagaian jenis doodle, di antaranya ialah ‘mandala’,’zentangle,’mooka’,’swirl’ dan lain-lain lagi.

            Doodle mandala dilukis dalam bentuk geometrik dan simetri, adakalanya mandala dilukis dalam bentuk tumbuh-tumbuhan seperti bunga-bungaan dan dedaunan. Oleh kerana mandala ini bermaksud bulatan dalam bahasa Sanskrit lukisan ini di lukis dalam bentuk bulatan.

            Zentagle pula mengunakan kaedah lukisan corak yang berulang-ulang. Tidak spesifik kepada satu jenis corak sahaja. Banyak kaedah yang boleh dihasilkan tanpa sebarang prejudis. Corak bebas dan pelbagai.

            Mooka pula lukisannya seperti pokok taugeh. Meliuk lentuk. Menggunakan titik utama sebagai dasar permulaan melukis. Ia sangat mudah dan fleksibel kerana menggunakan satu cara sahaja.

            Semakin banyak melakukan pencarian doodle, semakin banyak perkara baharu tentang doodle ini diketahui. Melukis doodle sebenarnya tidak khusus kepada satu jenis lukisan sahaja, ia bersifat unik. Asalkan dicoret danmenjadi sebuah gambaran ringkas dan menarik, itu juga digelar sebagai doodle.

            Ia mampu meningkatkan fokus dan kreativiti dari masa ke semasa serta memberi kepuasan seni kepada pelukis. Lukisan yang santai dan menyeronokkan salah satu perkara yang mampu mengubah mood ketika menghadapi tekanan.


            Saya mahu mencabar diri untuk sentiasa belajar seni ini dengan lebih baik. Pelbagai keadah telah saya praktikkan untuk memahirkan diri melukis walaupun tidak seindah pelukis doodle yang sedia ada. Cukup sekadar mempelajari pelbagai teknik dan dalam pada masa yang sama, saya mencari identiti sendiri. Meniru hanya latihan untuk diri saya.

Contoh "Mooka Doodles"




Contoh "Zentangled Doodles"

Contoh " Mandala Doodles"

No comments:

Post a Comment