Monday, May 29, 2017

Kenangan Balik Ke Kampung

            Semasa saya kecil, kami menetap di kem polis Batalion 6 (Sekarang kawasan tersebut dipanggil kem PGA 9). Ayah memiliki sebuah motor skuter yang punggungnya lebar dan berwarna hijau muda.

            Sewaktu dahulu, jalan masuk ke kampung sangat kecil dan laluannya tidak bertar, lebar jalan sebesar sebuah kereta sahaja. Selepas hujan turun , jalan menjadi merah dan berlumpur, berlopak-lopak pula. Kiri dan kanan jalan, lalang tumbuh tinggi memanjang dan pokok getah.

            Ayah dan emak kadang-kadang membawa kami adik-beradik (ketika itu kami hanya 3 beradik sahaja), itu pun apabila ayah mendapat cuti panjang. Ayah kerap juga pergi gerakan masuk ke dalam hutan, kadang-kadang berbulan lamanya.

            Kebiasaanya, saya dan adik yang kedua akan duduk di bahagian hadapan manakala emak akan mengendong adik saya yang ketiga. Gembiranya bukan kepalang apabila kami duduk dihadapan. Apabila ayah memandu masuk ke kampung, kami akang mengambil kesempatan mendepangkan sebelah tangan untuk menyentuh lalang-lalang yang meliar tumbuh di kiri kanan jalan. Malah kami sempat menarik beberapa helai lalang untuk dibuat permainan.

            Ada suatu ketika berlaku sedikit kemalangan semasa pulang ke kampung, waktu itu musim hujan. Emak mahu menziarahi atuk setelah agak lama tidak bertemu kerana ayah pergi gerakan berbulan lamanya. Biasanya kami tidak tidur dirumah atuk, hanya singgah dan pulang pada hari yang sama kerana kekangan tugas ayah. Oleh kerana ayah pulang kekampung pada waktu malam, ayah merancang untuk bermalam.

            Lampu jalan tiada, hanya didorong oleh samar-samar lampu motor ayah. Muatan kami agak penuh kerana beg baju yang kami bawa. Ayah tidak sengaja terlanggar lopak yang agak dalam dan gagal mengawal motor lalu kami berlima jatuh ke tepi jalan. Adik yang kecil mula menangis dan saya menjadi sangat takut. Ayah dan emak saya menarik saya dan adik saya ke tengah jalan kemudian ayah menghidupkan motor, tetapi gagal. Berkali juga ayah mencuba, mungkin enjin motor ayah dimasuki air.

            Lama juga kami menunggu ayah menghidupkan motor. Setibanya kami di rumah atuk, nenek menyambut kami, terkejut nenek melihat kami sekeluarga dipalit lumpur merah. Cepat-cepat nenek bawa kami adik beradik ke bilik air, membersikan dan memakaikan kami dengan pakaian yang lain.

            Cekal diingatan saya, cara nenek menyiapkan kami pada malam itu. Malam itu, kami tidur dengan nenek dan menceritakan kembali bagaimana kami boleh terjatuh.

          *Nenek dan atuk (sebelah emak) sudah tiada, kiriman Al-Fatihah sentiasa ada untuk mereka berdua. Maafkan saya nenek, saya tidak sempat menjaga nenek dengan baik ketika nenek sakit. Sewaktu itu, saya masih mentah untuk merasai penderitaan nenek. Saya sering merasa marah kerana bau ubat nenek sangat kuat dan tidak enak. Duduk di sebelah nenek juga saya tidak berasa selesa. Semoga kesalahan saya mendapat keampunan dari nenek. Semoga Allah menempatkan nenek dan atuk bersama-sama dengan kekasih Allah. Al-Fatihah.


No comments:

Post a Comment