Monday, May 29, 2017

Kelantan 2015

           Pada tahun Januari 2015, saya mengambil cuti selama 5 hari, kerana mahu mengikuti program bersama IKRAM Muar untuk menjadi sukarelawan dalam membantu mangsa banjir di Kelantan. Saya dan beberapa anggota banyak membuat persediaan untuk di salurkan kepada mangsa-mangsa banjir di sana.

            Perjalanan kami mengambil tempoh agak lama, terpaksa berpatah balik kerana terlalu banyak jalan yang telah di tutup. Saya tertidur beberapa kali dan tersedar  dan tidak tidur lansung ketika bas terhentak kuat di Lebuh Raya Pantai Timur akibat daripada laluan jalan raya tidak sekata. Kasihan kepada pemandu bas kami, bukan kerana insiden itu sahaja, beliau terpaksa menggunakan pengamatan dan fokus lebih 100% kerana keadaan jalan dan mengelakkan dari berlanggar dengan binatang ternakan seperti lembu dan kambing berkeliaran di jalan raya biasa.

            Kami tiba di pusat IKRAM Kelantan sekitar jam 7.00 pagi. Terus sahaja dari bas, kami di sambut oleh sukarelawan dari beberapa negeri yang sudah tiba awal dari kami. Kami dipecahkan kepada beberapa bahagia. Tugas pertama kumpulan saya ialah mengasingkan pakaian yang telah didermakan oleh rakyat tempatan kepada beberapa kategori, baju t-shirt lelaki dewasa, kanak-kanak, wanita serta baju kurung saiz dari  kecil hingga paling besar dan tudung.

            Terlalu banyak lambakan baju yang, ada yang sudah disusun sendiri oleh penderma, ada juga yang bercampur aduk dan ada juga pakaian yang memang sudah tidak boleh digunakan kami terima. Hanya dengan melihat keadaan begitu, hati saya sudah menjadi sayu.

            Keesokkan harinya saya dan kumpulan saya dihantar ke satu daerah. Turun sahaja dari bas, menusuk kehidung bau yang tidak menyenangkan. Allahurabbi... Terkejut saya melihat keadaan ketika itu. Kumpulan besar kami di asingkan mejadi kumpulan yang kecil dan setiap kami diberi beberapa barang keperluan, seperti air mineral, lampin pakai buang, makanan dan pakaian serta telekung untuk diedarkan kepada masyarakat di situ.

            Sayup hati kami melihat, apatah lagi mereka yang menghadapi sendiri bencana banjir. Habis lumpuh keseluruhannya. Harta benda semuanya musnah sekelip mata. Tanda air banjir juga masih utuh terpalit di dinding-dinding rumah. Apa yang mereka terima, itulah mereka guna dahulu. Tidak seorang pun dari mereka saya lihat merungut atau sedih jiwanya, masing-masing sibuk mengemas, mencuci dan mengurus sisa-sia yang ditinggalkan oleh banjir.


            Lebih sayu, saya melihat anak-anak kecil yang berpakaian baju dewasa malah ada yang tidak berbaju.  Kami di arahkan oleh ketua lawatan untuk membuat pengagihan dengan mengutamakan  keluarga diduduki oleh ramai ahli keluarga yang lain. 




No comments:

Post a Comment