Monday, May 29, 2017

Lari.. Lari

            Sepanjang hidup saya, inilah kali pertama saya menyertai Larian Maharani Bandar DiRaja Tahun 2017. Dahulu masa di sekolah rendah dan menengah saya menyertai larian merentas desa, itupun kerana terpaksa, Jika tiada alasan yang kukuh mahu diberikan kepada guru, sudah tentu kami akan didenda.

            Oleh kerana rakan saya memberitahu, hadiah wang tunai agak lumayan akan menjadi taruhan dari tempat pertama sehingga tempat ke 10. Sebelum hari kejadian, saya memasang azam kononnya mahu capai matlamat untuk mendapatkan kedudukan sekurang-kurangnya ditempat yang  ke 10.

            Pada hari kejadian, setibanya digarisan permulaan, azam saya sedikit goyah. Peserta-peserta yang hadir menyertai bukan calang-calang orangnya. Minah dan Mat Salleh pun turut sama menyertai. Pelari yang lain pula, saya lihat mereka memiliki jauh lebih handal berbanding saya.

            Tiupan wisel bermula, saya orang yang paling kebelakang berlari. Belum pun sampai mencecah 500 meter saya mula terasa penat dan kaki semakin berat. Kononnya mahu mendapat tempat yang kesepuluh, harapan hancur berkecai menjadi debu dan berterbangan jauh ditiup angin. Saya tabahkan juga untuk berlari, berjalan, berlari dan kemudian berjalan kembali. Paling tidaknya, saya akan berlari sedikit laju apabila polis atau pegawai yang bertugas menjaga laluan lalu lintas meniup wisel dan melambai-lambai tangan sebagai isyarat untuk segera melintas. Fuh! Degupan jantung saya kencang 3 kali ganda laju dari kebiasaannya.

            Setelah hampir 6 kilometer (jarak larian 10 kilometer), saya diminta untuk menaiki trak Majlis Perbandaran kerana masa saya melebihi tempoh polis berkawal. Mahu tidak mahu terpaksalah juga saya akur. Hajat saya, mahu sampai ke garisan penamat walaupun kedudukan saya ketika itu paling akhir sekali (bagi kategori dewasa terbuka).


            Bukan azam untuk menduduki tempat yang ke sepuluh terkubur, bahkan untuk tampil kegarisan penamat juga lebur. Kemudian gagah menunggu sehingga acara tamat kerana ada cabutan bertuah untuk peserta.  Juga tidak ada rezeki. Saya ambil pendekatan untuk hari  itu adalah hari saya menimba pengalaman.


No comments:

Post a Comment