Monday, May 29, 2017

Love Hanya Untuk Yang Hak

Sengaja saya berseloroh dengan rakan mengenai lagu kegemaran apabila mahu menyanyi ketika dilanda kebosanan.
            Tenda biru dan Pelamin anganku musanah, jawab saya ringkas.
            Saya fikirkan mereka akan bersimpati apabila dua buah lagu itu menjadi pilihan saya. Sementelah saya ini masih solo molo. Makin galak pula mereka gelak.
Iyalah.. Namanya pun berseloroh. Jadi saya pun gelaklah sama, gelakkan diri sendiri.
            Pada saya, di dalam hayat ini, jika tiada senda gurau. Tiadalah kenangan manis untuk kita simpan dan senyum-senyum sendiri. Rasulullah s.a.w juga pandai bergurau. Cuma gurauan kita itu kenalah pada tempat, keadaan dan orangnya.
***
            Sebenar-benarnya, memang dua buah lagu itu antara lagu kegemaran saya, bukan sekadar suka tetapi membawa cerita tentang kisah silam yang bukan untuk dikenang tetapi perlu dikenang. Payah bukan? 

            Tidak sebenarnya.

            Perihal tentang hati, ia sebenarnya sesuatu yang sukar untuk difahami. Malahan seorang yang hebat dalam bidang sains dan matematik juga tidak mampu mengungkai masalah yang melibatkan hati.

            Bagi saya mengenang peristiwa silam, membawa kita kepada satu perkara yang baharu untuk membina diri samada kita berubah kerananya atau diubah kerananya. Ia bergantung kepada kita sendiri.


            Cuma yakinilah, letakkan Allah di dalam hati. Ia adalah anugerah sanubari yang tidak boleh dijual beli malah tidak berbelah bagi. Allah menyediakan hati itu, untuk menguji kita sebagai hambaNya. Bagaimana meletakkan “love” itu kepada yang hak.



No comments:

Post a Comment