Saturday, June 3, 2017

Bola Jaring dan Stamina

            Saya dipelawa untuk bermain bola jaring mewakili sekolah bagi perlawanan untuk hari guru. Mula-mula sedikit ragu, takut saya tidak mampu berlari pantas dan bermain dengan cekap di samping usia saya yang semakin meningkat dewasa.

            Dahulu semasa di sekolah menengah, saya memang tidak ada kemahiran dalam bermain bola jaring, hanya sekadar mencukupkan korum bermain bersama pasukan yang terpilih. Dapat pegang bola sekejap pun sudah cukup bagus. Maklumlah yang bermain dengan kita pun bukan calang-calang orangnya.

            Saya pula jarang bersenam, kalau berlari pun setakat 50meter itu pun sudah rasa penat. Lagilah jika berzumba. Memang terasa perit urat dan sendi.

            Akhirnya saya ambil keputusan untuk menjadi pemain. Biasanya orang yang tidak hebat bermain seperti saya lebih baik ambil kedudukan yang tidak banyak berlari, iaitu GK (Goal Keeper). Tugas Goal Keeper mengahalang daripada bola sampai kepada GA  ataupun GS dan juga menghalang bola daripada memasuki gawang lawan.

            Semasa hari kejadian, belum pun berlawan, saya sudah ke tandas. Gerun melihat pemain dari pihak lawan. Cergas dan tangkas, dibandingkan saya yang mempunyai susuk tubuh yang gempal.


            Mujur tempoh perlawanan 7-1-7 (Tujuh minit bermain, satu minit rehat, Tujuh minit lagi untuk pusingan kedua). Saya bermain sebagai GK dari awal perlawanan sehinggalah pasukan yang terkakhir. Kami menang hanya satu perlawanan dari 3 perlawanan. Alhamdulillah... 

No comments:

Post a Comment