Saturday, June 3, 2017

Saya gayat rupanya.

          Waktu dahulu, paling gembira musim buah tiba. JIka musim buah rambutan, maka merimbun buah rambutan bergantungan di pokok, malah ada yang mencecah sehingga ke tanah. Bermacam-macam juga jenisnya. Rambutan gading, rambutan merah dan rambutan sekolah.

            Dahulu saya pelik, kenapa rambutan dipanggil rambutan sekolah? Adakah benihnya di ambil dari sekolah? Rupa-rupanya ia sekadar gelaran. Buah rambutan sekolah lebih manis isinya dan apabila makan buahnya, kulit pada biji rambutan tidak terikut sekali. Paling seronok, ayah dan emak akan mengupas isi rambutan dan dijadikan ais krim.

            Sebelum banjir besar berlaku dihadapan rumah kami, ayah tanam pelbagai jenis buah-buahan seperti rambutan, cempedak siam, nangka, durian dan manggis. Tetapi semuanya mati akibat banjir lama (hampir sebulan tidak surut) sekitar tahun 2011. Tanah menjadi masam dan tidak mendapat cahaya matahari, kesemuanya telah mati.
***
Zaman sekolah.
            Saya dan rakan-rakan berjanji untuk berkumpul di rumah Hairunadlina. Katanya buah manggis sangat lebat. Kalau mahu ambil, kena ambil sendiri sebab pokoknya tinggi. Kalau jatuh, isi buah manggis menjadi lembik dan tidak sedap.

            Kami berkumpul selepas habis ‘study group’. Paling teruja untuk panjat pokok manggis sudah tentu Siti Khadijah. Dia memang berani dan cekal orangnya. Setelah kami tiba dirumah Hairunadlina, memang banyak buahnya, pokok manggis yang mahu ditakluk boleh tahan juga tingginya.

            Tangga sudah disediakan Cuma tidak cukup tinggi, tidak sampai separuh daripada ketinggian pokok. Okey.. Siti Khadijah kata dia mahu naik dahulu, orang bawah akan sambut menggunakan tuala (dua orang memegang penjuru tuala).

            Kemudian saya pula naik. Oh!! Siti Khadijah memang laju naik ke atas. Saya pemanjat kedua, berhati-hati memilih dahan. Takut terpijak dahan yang sudah rapuh. Siti Khadijah sudah mula mengambil buah dan menjatuhkan kepada dua orang rakan yang menunggu di bawah. Saya masih terkial-kial.

            Sedang berseronok, datang pula seorang rakan lelaki sekampung dengan saya dan Hairunadlina. Dia menegur. Kami yang berada di atas pokok sangat terkejut. Siti Khadijah terus bergegas mahu turun. Saya pula kaku. Dahan pokok yang saya titipkan langkah untuk naik sudah tiada. Hilang.

“Aku tak boleh turun,” kata saya.

“Turunlah cepat,” gesa Siti Khadijah.

Budak lelaki itu, boleh pula dia kata mahu panggil rakan-rakan dia yang lain, Suruh tengok ‘monyet’ panjat pokok manggis tidak boleh turun. Sabar sahajalah.



Akhirnya berjaya juga turun. Sumpah!! Lepas dari kejadian tersebut, saya tidak pernah panjat pokok buah sehingga kini. Jika berada di tingkat 3 dan ke atas. Saya jarang sekali pandang ke bawah dari tepi koridor.

No comments:

Post a Comment