Saturday, June 3, 2017

HAMKA dan Ahmad Ammar

            Saya peminat penulisan HAMKA. Sebelum mengenali HAMKA, saya  hanya melihat nama ini di dalam ‘Facebook’ seorang rakan yang sentiasa memuat naik kata-kata motivasi dari beliau.

            Di situlah baharu saya ketahu, bahawa disebalik HAMKA ini pemilik yang bernama Haji Abdul Malik Bin Karim Amrullah (Lahir pada 17 Februari 1908 dan meninggal dunia pada 1981 ) adalah penulis dan ulama terkemuka di Indonesia.

            DI bawah Lindungan Ka’abah adalah buku pertama beliau yang saya miliki dan di antara petikan yang saya sangat sukai di dalam buku tersebut berbunyi begini,

“Allah menunjukkan kekuasaan-Nya. Tidaklah adil jika semua makhluk dijadikan dalam tertawa, yang akan menangiskan mesti ada pula. Kita mengukur perjalanan  alam dengan ukuran yang luas, bukanlah dengan nasib sendiri”

            Terlalu banyak bahasa tersirat yang digunakan. Kini saya memiliki hampir 6 buah buku penulisan beliau. Alhamdulillah.. Saya tidak pernah jemu membacanya.
***
            Kisah mengenai seorang pelajar Malaysia yang menjadi tular kerana kematian diratapi membuatkan saya betul-betul mahu mengetahui tentang beliau, Ahmad Ammar Bin Ahmad Azam. Saya memilih  untuk membeli buku hasil garapan Pak Latif – Ahmad Ammar Pemuda Yang di Pesiapkan Untuk Ummah

            Di antara bahagian yang membuatkan saya betul-betul hiba di dalam karya beliau (Pak Latif) ini adalah di bab terkahir.

“Seorang guru yang mewakafkan keseluruhan dirinya untuk berdakwah di jalan Allah dan Rasul Nya, beliau jatuh sakit atas kehilangan Ahmad Ammar yang bukan sahaja di anggap sebagai pelajar, tetapi sebagai sahabat yang beliau kasihi.
****
Saya begitu cemburu. Cemburu yang menginsafkan.

-          Tulisan yang baik-baik membuatkan kita fikir sedalam-dalamnya apabila sudah tamat membaca.

Al-Fatihah buat Kalian, Sesungguhnya hak kamu telah nyata berada di sisi Allah.


Aku?

No comments:

Post a Comment